Filmanmeldelse: Gremlins

den 15. juli 2009

Gremlins er en av de filmene som Chris Columbus og Joe Dantes talenter virkelig får boltre seg fritt. Historien, karakterene og regien glinser av sprø genialitet, og selv om filmen kanskje er litt barnslig så gjør dette absolutt ingenting! Gremlins er en helvetes god skrekkomedie, og det vil den alltid forbli!

Historien i Gremlins er enkel og grei. Faren til vår kjære hovedperson gir gutten sin, Billy, en helt spesiell gave til jul: en Mogwai han har funnet i Chinatown på en forretningsreise. Med dette dyret kommer det noen enkle sett med regler: ”Don't get him wet, keep him out of bright light, and never feed him after midnight.” Billly klarer selvfølgelig å drite seg ut, og bader Mogwaien de har kalt Gizmo. Da skjer det utrolige: ut av Gizmos pels kommer det mange andre Mogwaier! Men disse er ikke like snille som Gizmo. Etter kort tid lurer de Billy til å gi dem mat etter midnatt, og dermed går de fra å være søte små vesener til stygge, grønne jævler som bare vil vondt mot hele byen. Det blir opp til Gizmo, Billy og hans kommende kjæreste å redde hele byen (og kanskje etter hvert hele verden) fra å bli tatt over av de forferdelige Gremlins.
Dette er selvfølgelig bare begynnelsen. Filmen går fra komedie, action og skrekk på et blunk flere ganger gjennom denne forferdelig morsomme turen, og vitsene er like morsomme hver gang. Morsomst er det kanskje å se alt det tullete Gremlinsene finner på under deres rasering av småbyen. Alt fra kinosaler til gamlehjem blir besøkt og ødelagt, og alle de utspekulerte måtene disse småkrypene tar livet av diverse personer i løpet av filmens gang. Det er alltid like morsomt og skummelt.

Skuespillerne er fantastiske, og perfekte til rollene de spiller. Effektene er like fantastiske, og overrasker deg til de grader med tanke på hvor gammel denne filmen egentlig er. Regien ved Joe Dante er noe av det beste jeg har sett, og ingenting i filmen føles overdrevent, dratt ut eller for kort. Dette er rett og slett en fantastisk, perfekt filmperle av de sjeldne, og når slutten kommer er den naturlig og deilig å se. Filmen har en oppfølger, kalt Gremlins 2: The New Batch, hvor handlingen foregår i storbyen. Den anbelfales også, selv om den ikke er like perfekt. Alt i alt er Gremlins en fortreffelig filmperle av de få, og en film alle elskere av uansett sjanger burde se!

A-Movie