Filmanmeldelse: MOON

den 12. des. 2009



Ah, snakk om å trekke litt frisk luft inn i lungene i en tid hvor filmer flest er uoriginale makkverk som mangler både karakter oppbygging, historie og originalitet i den visuelle stilen.


Jeg sier ikke at man ikke finner fantastiske filmer lengre, for det gjør man jo. Ta for eksempel Moon. Dette er debut filmen til Duncan Jones. Han har klart å fylle filmen med originalitet og være nyskapende, men samtidig å gi oss elementer som vi allerede digger ved Sci-fi. Dette er en film som gir deg den gode filmopplevelsen som fantastiske filmer som 2001: A Space Odyssey og Alien gav deg.

I Moon blir vi kjent med Sam Bell. Han er stasjonert på månen, og har en 3 års lang kontrakt med selskapet Lunar. Hans jobb er å høste ressurser og sende de tilbake til jorden. Ressursene han høster fungerer som ren bensin. Han er helt alene der oppe, hans eneste selskap er roboten Gerty(Kevin Spacey), som hjelper han med alt fra å hente kaffe til å slå av en prat om Sam skulle trenge en. Tiden går sakte, men sikkert for Sam, men mot slutten av kontrakten viser det seg at alt er ikke slik han hadde trodd.

Moon er en sakte bevegende film, men det er slik den trenger å bevege seg. Vi føler oss isolert på månen sammen med Sam. Musikken er nydelig, aldeles nydelig. Og den gir deg en følelse av å være aleine og ensom, men også gir en urovekkende stemning som gjør deg oppmerksom på at noe er galt.



Der har du musikken.

Filmen er vakkert filmet, med fine vinkler av det nydelige settet de har skapt med det rimelige lave budsjettet deres. Sam Rockwell spiller også perfekt. Han utmerker seg i alle de forskjellige humørene han er gjennom filmen og er genial med tanke på at det er kun han som er med i 95 prosent av filmen. Jeg kan ikke se noen andre som kunne spilt rollen bedre. Han er en av de beste unge skuespillerne der ute. Og jeg gleder meg veldig til å se mer av han i fremtiden.
Moon er en film som imponerer både skuespillermessig, regimessig og musikkmessig.

Filmen har også helt geniale film effekter som viser at alle aspekter med filmen fungerer strålende. Jeg vil ikke spolere noe for dere, og hvis dere ikke har sett traileren. Ikke gjør det. Jeg mener den spolerer bitte litt mer enn den burde. Det eneste negative jeg finner med selve filmen er at slutten ikke er helt på det nivået som resten av filmen er. Men det er ikke noe som trekker filmen betydelig ned.
Uansett hvor høyt jeg elsker denne filmen, må jeg være ærlig å si at den ikke er for alle. Men filmelskere og fans av sjangeren vil applaudere!

1 kommentarer:

Anonym sa...

two thumbs up

Legg inn en kommentar


_______________________________________________________Galaxy of Geeks© - Some of the rights are reserved.__________________________________________________