Anmeldelse: District 9

den 19. sep. 2009

For det første: «District 9» var fantastisk. Det er et moderne mesterverk, laget med en kjærlighet til plot, action og historie mange av dagens regissører ikke har. District 9 ble til i kjølvannet av Halo-filmen, som Neill Blomkamp og Peter Jackson skulle samarbeide om. Slik ble det ikke, men det de fikk reddet ut av filmen var District 9. Og publikum; That’s some mighty fine saving.

For District 9 er alt jeg kunne ønske Halo var, og mer til. Jeg er ingen Halo-fanatiker, men jeg har spilt spillet, og det var kult. Men jeg har aldri skjønt historien, og langt mindre brydd meg en døyt om den. Det vil si, helt til Peter Jackson skulle lage filmen. Og Neill Blomkamp skulle regissere. De laget en serie med kortfilmer som jeg virkelig anbefaler alle å se, for det var et Halo-univers jeg godt kunne oppholdt meg mange timer i. Men tilbake til District 9.

I District 9 følger vi Wikus van de Merwe, en MNU-agent som nettopp har fått ansvaret for den store operasjonen de er i gang med: De skal flytte en slum full av romvesener som ankom jorden for 28 år siden til en koloni kalt District 10, hvor de skal leve og bo. De skal med andre ord få dem ut og vekk fra andre mennesker. Og det går sjelden bra...

I filmens univers ankom romvesnene vi kaller Prawns planeten vår for 28 år siden. Alt de vil er å dra. Men vi lar dem ikke dra. Filmen stiller rett og slett spørsmålet om hva som vil skje hvis en fremmed koloni med romvesener landet på jorden vår, og ikke hadde noe vi kunne bruke. Romvesnenes våpen kan nemlig ikke brukes av andre en dem; de kjenner igjen den genetiske koden deres, og det er det som får våpnene til å virke. Moderskipet deres virker ikke, så de kan ikke dra hjem. De er fanget her på jorden, og lagt i våres hender. Og vi? Vi aner selvfølgelig ikke hva vi skal gjøre med dem.

District 9 er et moderne mesterverk. Det er intelligent Science Fiction-Action, med skuespillertalenter i massevis, samt spesialeffekter som tar pusten fra deg. District 9 har en fantastisk historie, flotte skuespillere samt en stram, flott regi som er deilig å se på. Jeg satt faktisk så spent og lurte på hva som kom til å skje nå, for det er så original denne filmen er. Jeg har ikke sett så mye originalitet på film på lang tid. Det var så fantastisk kult å se på en film hvor ALLE skuespillerne var ukjente, plotet var ukjent, karakterene var ukjente, og langs veien ble alle mer kjente, og filmen ble bare bedre og bedre.

Kort sagt er District 9 årets beste film. Det er en eksplosiv fabel om hva som kunne skjedd hvis en rase som menneskeheten ikke kan hente noe fra plutselig ankom jorden vår. Historien hinter også til Apartheid, angående det å stenge raser borte fra de andre, og hva dette gjør med oss.

District 9 er årets beste, og kanskje viktigste, film. Kom deg på kino!

10/10