Apple lanserer iPad

den 29. jan. 2010




I mange år har det gått rykter, og nå har Apple, med Steve Jobs i front, har nå gått ut med deres nye produkt. iPad er navnet, og undertegnede er frelst. Noen spørsmål gjør seg likevel gjeldene, og får meg til å undre om dette virkelig er "the next big thing".

I Mars kommer den endelig. Apple's nye dings, som best kan beskrives som en stor iPod Touch. Flere applikasjoner, iWork, iBooks, iTunes, Musikk og alt det andre vi elsker Apple for har blitt stappet inn i en fantastisk tablet som Apple rett og slett har kalt iPad.

I denne artikkelen skal jeg skrive litt om muligheten, og problemene, som Apple's iPad kommer har eller kommer til å få. Jeg skal selvfølgelig også skrive litt om hva iPad'en faktisk kan gjøre og brukes til, men dette vil ikke være en stor del av artikkelen. Hvis dere er interessert i å vite mer, har Apple lagt den 90-minutters lange presentasjonen deres ut på internett, og du kan finne den her.  Deler av den er definitivt er verdt å se, mens noen ting er kanskje ikke så interessant. Vi anbefaler absolutt en titt, i hvert fall begynnelsen og slutten. Midtdelen av foredraget består av en del testing av nye versjoner av gamle Apps som du kanskje allerede har. Det blir også vist fram noen splitter nye apps i midtdelen, så ikke hopp mer enn 10 minutter av gangen ;)

Hva iPad'en er

Den beste måten å beskrive iPad'en på er rett og slett å si at det er en større versjon av iPod Touch eller iPhone. Du har en multitouch-skjerm, musikk, internett, iTunes Store, App Store osv. iPad'en er;

  • 242,8 mm høy
  • 189,7 mm bred
  • 13,4 mm tykk
  • 680 gram uten, og 730 gram med 3G
iPad'en har:

  • 9,7" (diagonalt) LED-baklys, glossy, IPS-skjerm
  • 1GHz Apple A4-prossessor
  • 16, 32 eller 64 GB
  • 802.11n og Bluetooh 2.1 + EDR
  • Digitalt kompass og GPS
  • 10 timer batteritid
  • 1 måned standbytid
  • Høyttaler og mikrofon
Og til slutt et bilde av Steve Jobs holder en iPad, for deg som ikke skjønner noe av tallene overfor og ikke har noe forhold til dem.


 Hva kan du bruke iPad'en til?





Det første jeg tenkte når jeg hørte om iPad'en var om Apple bare ville gi totalt faen i oss som allerede har brukt en del penger på App Store. Undertegnede har selv brukt en del penger på App Store, derfor var jeg ekstra nervøs når jeg hørte disse nyhetene. Men Apple har gjort det naturlige; alle App'ene som nå er i App Store virker på både iPad og iPod.

Videre kan du bruke iPad'en til alt du gjorde på iPhone'en eller iPod Touch'en din, bare at alt blir enklere. Surfe på nettet, være på Facebook, Twitter, spille, Mail, Kalender osv.





Men Apple har ikke gjort det enkelt for seg selv. I stedet for å importere alle Apps'ene de allerede hadde laget til iPhone/iPod Touch'en over i et større format, bestemte de seg for å redesigne alle programmene som følger med. Kalender-app'en på iPhone/iPod Touch'en er ikke veldig gjennomtenkt, men på iPad'en er den stilistisk og oversiktlig. De har gjort det samme med Mail, Bilder, Kart, Safari osv.



I tillegg har Apple lagt ved en del nytt til iPad'en. De har laget iWork (Apple's versjon av Microsoft Office-pakken) for iPad, og den ser virkelig flott ut!



De har også laget en iBook Store, for å konkurrere med Amazon's Kindle og Barnes and Noble's Nook. (iBook starter halvveis inne i videoen)



Apple oss også noe tilleggsutstyr, nemlig en tastartur-dock, en vanlig dock og en beskyttelsesveske som også fungerer på andre måter.



Prisen på iPad er overraskende billig; 4,886 NOK for den dyreste versjonen, mens den billigste koster 2, 941 NOK.




De skal også støtte filmer og TV-serier som du kan laste ned direkte fra iTunes Store. Men så kommer problemene som Apple blir nødt til å løse snarest mulig hvis iPad'en skal bli like populær som det de vil ha den til.



Problemer med iPad'en

For at iPad'en virkelig skal kunne slå an i utlandet, må Apple som sagt gjøre en del ting. For det første må de opprette avtaler med de norske bok-, film- og TV-selskapene. Slik situasjonen er i dag, kan den norske befolkningen hverken kjøpe film, TV-serier eller de kommende bøkene. Dette fratar iPad'en de virkelig store mulighetene til å en dag erstatte "familie PC'en" eller skole PC'er.

Ellers så syntes ikke jeg det er et stort problem at iPad'en ikke støtter Flash, men den kunne da hatt et innebygget kamera til videokonferanser, noe iPad'en hadde vært fin å bruke til. At man ikke kan kjøre flere programmer på en gang er også ikke noe problem for meg. Når jeg sitter på min Mac og skal f.eks. skrive en artikkel, ender jeg som regel opp på Facebook eller andre sosiale medier. Internett er oftere i veien enn til nytte, mens hvis jeg hadde brukt iPad'en hadde jeg nok vært mer effektiv enn hvis hundre andre ting skal forstyrre meg.

Bortsett fra dette må jeg si at jeg er veldig fornøyd, og kommer nok til å skaffe meg en iPad i nærmeste fremtid. Den kan nok gjøre seg godt på stuebordet i steden for en avis, eller på det nå overfylte nattbordet i steden for en haug med bøker. Jeg er også ekstremt fornøyd med hvordan den nye Kalender-app'en ser ut, samt iWorks-pakken, som tilsammen koster i underkant av 200 NOK med dagens kurs.

1 kommentarer:

Daniel K sa...

Dette likte jeg veldig godt, god fyldig anmeldelse. Gjør at jeg bare får mer lyst på den! Takk for det :D

Legg inn en kommentar


_______________________________________________________Galaxy of Geeks© - Some of the rights are reserved.__________________________________________________