Filmanmeldelse: Coraline

den 6. juni 2009

En av årets beste filmer..

Coraline begynner som et helt vanlig eventyr om en jente som nettopp har flyttet til et nytt hus, og kjeder seg noe så inni granskogen. Foreldrene hennes jobber hele dagen, og selv har hun ingenting å gjøre. Hun begynner å utforske huset, et forslag faren ga til henne, og det ender med at hun finner en liten dør. Bak denne lille døren viser det seg å være… En mursteinsvegg. Ja, nettopp. Ingenting spennende. Hun besøker så naboene; på loftet bor det en russisk (hvis jeg ikke tar helt feil) eksentrisk, fyr som lager sitt eget musesirkus, og i kjelleren bor det to pensjonerte skuespillere. Hun møter også Wyborn, som forteller henne at bestemoren hans hadde en søster som bodde i huset, og hun forsvant for mange år siden. Selv får ikke Wyborn lov til å befinne seg inne i huset, og dermed er rammene for historien vår satt. Om natten kommer det noen små mus og vekker Coraline, noe som fører henne tilbake til den lille døren. Men denne gangen leder den til en flott og fin verden, hvor foreldrene er morsomme og har tid til deg, og alt er vidunderlig. Men det skal snart vise seg at ikke alt er perfekt med denne verden; den er laget for en grunn. En ganske uhyggelig, fæl og ekkel grunn…

Coraline er basert på en kort bok av Neil Gaiman, som er tidenes beste fantasyforfatter. Han har siden 1990-tallet gitt verden de beste av de beste fantasyhistoriene noen kan finne på, han er morsom og han skriver som en gud. Uansett hva han tar i; tegneserier, filmmanus, romaner, alt blir til gull. Det er mye som er verdt å nevne, med andre ord, men bare de beste skal få sin plass. Boken Good Omens som han skrev med Terry Pratchett er en av verdens morsomste bøker, til tross for at den handler om apokalypsen. The Sandman er en episk tegneserie på 10 bøker, hver på vel over to hundre sider, og det er nok verdens beste tegneserie, i og med at den har 10 bøker og så er den ferdig. Alt du leser om kommer igjen, og det blir viktig! Han har også laget en marvel-tegneserie som heter Marvel: 1602 og kan nok kalles den beste nye versjonen av Marvel-universet verden har sett. Flere av verkene hans er filmet, blant dem Coraline og Stardust. Han har også skrevet manus til den ganske gode Beowulf og den eksepsjonelle MirrorMask som kunstneren og kompisen til Gaiman, Dave McKean har regissert. McKean har også tegnet de originale tegningene til Coraline, og grunnet hans unike, men fantastiske tegnestil som er flott adaptert til en stop-motion animert film har Coraline virkelig blitt et vidunderlig klassisk, men uvanlig skummelt eventyr om det som kan skjule seg bak de mest fantastiske ting. Det skal nok sies at McKeans tegnestil ikke er med på filmen, til det hadde den vært for merkverdig til at noen andre enn fansen hadde likt den, men ved å bruke stop-motion animasjon har filmen allikevel kommet nærmere de originale tegningene enn hvis de hadde laget alt med dataanimasjon. Det å bruke stop-motion har gjort filmen enda bedre, og virkelig gitt den en sjarm som CGI aldri noensinne kunne gitt den på samme måte. Det blir til noe personlig, noe eget.

Historien til Coraline og den hemmelige døren er mesterlig fortalt av Henry Selick, en av de mest fantastiske stop-motion regissørene verden har sett. Han forteller med en stil og filmen lyser av at han virkelig har kontroll på det han driver med. Henry Selick har tidligere laget den fantastiske, Burton-pennede filmen The Nightmare Before Christmas, og James and the Giant Peach som er basert på Roald Dahls historie med samme navn. Henry har selv skrevet manus til Coraline, noe Neil Gaiman pleier å gjøre selv, men som han denne gangen har gitt til Selick. Og han behandler stoffet med en perfeksjonisme og humor som jeg aldri har sett maken til. Jeg har dessverre ikke lest boken som Coraline er basert på, men det er nå en viss person som skal en tur på biblioteket så fort det kan ordnes… Denne boken skal nemlig leses – SNAREST!

Coraline er med andre ord en av årets beste filmer. Stemmeskuespillerne er perfekte i rollene sine, du har blant annet Dakota Fanning som Coraline og Teri Hatcher som begge mødrene (du forstår det når du ser den…) Filmens eksepsjonelle fargebruk gjør den helt fantastisk å se på visuelt, og med den nye 3-D teknologien blir hver eneste detalj, og hver eneste dybde i bildet perfekt gjengitt i beste kvalitet. Dette er en av årets beste filmer hittil, og den kommer garantert til å havne på vår liste som kommer når året er slutt! Så kom dere på kino, ta gjerne med familien, og se en fantastisk Alice-i-Eventyrland lignende film som vil ta pusten fra deg. Og hvis du noen gang føler for å utforske huset ditt. Vel, pass på å ikke gå gjennom noen mystiske dører!
A-Movie