Kommentar - Imperiet Sony

den 16. juni 2009

Sony har alltid vært en av de spillfirmaene som har hatt store sukseer når det gjelder både PlayStation, telefoner og diverse andre gadgets slik som PSP og lignende. Men nå går det dårligere og dårligere for selskapet som før var tronen på haugen. Det begynte med PlayStation 3, og det fortsetter.

Playstation 3 ble gitt ut på markedet i 2007. Jeg mener selv at dette var ALT for sent. Alle de som hadde spart opp til PS3 hadde på dette tidspunket rukket å bruke opp pengene sine 2 ganger; Først på Xbox 360, så på Wii. De kjøpte 360 fordi den var billig og bra, og Wii fordi det virket morsomt og nyskapende. Nintendo og Microsoft's konsoller og firmaer går nå helt herlig; spill har aldri vært så mye og så spennende som det er i dag. Sony har nesten prøvd å motbevise dette. De kjører den originale håndkontrollen fra PS1 og 2 - Den eneste forskjellen er at den er lettere og smalere. Den er helt forferdelig å holde i, spesielt hvis du begynner å spille skytespill. De to joystickene, den ene for å bevege seg, den andre for å endre synsvinkel, er alt for nærme hverandre, og hvis du spiller for lenge blir tommelene dine helt ødelagt. Men det er bare kontrollen - la oss titte videre på konsollen!

Først av alt; Den er dyr. ALT for dyr. Det gode er at den har mye lagringsplass, men både Microsoft og Nintendo har funnet opp noe nytt, slik at de ikke trenger så mye lagringsplass som alle de andre.

Menysystemet er det samme som på PSP. Ikke noe nytt, men det er lett å lære seg og lettvint å bruke. Grafikken på maskinen derimot, er ikke noe nytt i det hele tatt. PS3 har kanskje mulighet til å lage den beste spillgrafikken noensinne, men til nå så er det helt lik grafikk på Xbox 360. Så kommer vi til det geniale med PS3 - den har Blu-Ray støtte. Hvor lenge Blu-Ray kommer til å vare, og hvor lenge det tar før noen kommer opp med en bedre, smartere ide, får vi se. Jeg tipper at om 2 år så har vi et helt nytt system, og vi trenger ikke Blu-Ray lenger. Dermed er Blu-Ray spilleren ikke noe poeng når vi allikevel kommer til å bruke noe annet om noen få år.

Til nå har vi vel snakket om det meste, og gjort det klart at JEG ikke liker PS3. Det er ikke det at jeg aldri spiller PlayStation, mange av vennene mine har PS3 og den er ikke forferdelig. Jeg bare liker den ikke så godt. Og når noen begynner å mase om hvilken maskin som er beste, 360 eller PS3, svarer jeg alltid 360. Ingen tvil. Designet på PlayStation er fantastisk, svart, mystisk og lekkert. Men alt rundt det? Uh-uh. Nei takk.

Til sist vil jeg bare si at hvis dere ikke tror på meg, så er det vel kanskje en grunn til at det nye Tekken, Assasins Creed og snart Metal Gear Solid også går over til alle konsoller? De trenger penger, noe PlayStation og Sony ikke lenger kan love dem. Det er dette som er den tredje generasjonen; en spillemaskin. Microsoft og Nintendo vil nok slå seg sammen de også, tro du meg!

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar


_______________________________________________________Galaxy of Geeks© - Some of the rights are reserved.__________________________________________________