Filmanmeldelse: The Others

den 7. okt. 2008

Do you believe in ghosts? She didn't...

Historien begynner i 1945, i et herskapshus i Storbrittania. Huset ligger avsides, og der bor alenemoren Grace sammen med de to ungene sine, Anne og Nicholas. Ungene er begge allergiske mot sollys, noe som innebærer at solener en pest og en plage. Når du går fra et rom til et annet, må du låse døren til rommet du var i før du kan låse opp en annen dør. Dette er så ingen dør kan gå opp, og lyset treffer barna. Overalt hvor barna går, må også gardinene trekkes fra.

En dag ankommer det to tjenestepiker og en gartner til huset. Grace slipper dem inn i tro på at de er svaret på en annonse hun har satt inn i lokalavisa. Så får hun vite at postmannen aldri hentet annonsen, hun og barna begynner å høre skumle lyder, og det er helt klart at det er noen andre i huset en dem selv. I mellomtiden har en tåke lagt seg rundt huset, som et teppe. De er med andre ord isolert, med en gruppe mennesker de ikke aner hvorfor er der og dette "noe" som Grace og ungene hører. Så kommer natten...

The Others er en stemningsfyllt grøsser satt 50 år tilbake i tid, til andre verdenskrig. Aldri har jeg sett en så god og genuint spennende grøsser. Jeg så den midtpå lyse dagen, og ble dødsredd, hver eneste gang Grace gikk rundt og lette etter The Others. I tillegg har filmen godt av at barna ikke tåler sollys. Dermed blir det mye mørke, selv på lyse dagen, i og med at barna ikke tåler lyset. Stemningen i filmen er helt perfekt og filmen er perfekt oppbygd.

Skuespillerprestasjonene er det heller ingenting å si på. Det er ikke så mange skuespillere som spiller, men de som er med blir fort troverdige og sannsynlige. Nicole Kidman er kjempegod i rollen som Grace, i samspill med Alakina Mann som Anne og James Bentley som Nicholas er hovedrollene satt. Alle spiller med stor innlevelse, og er Anne er genuin skremmende å se på når hun forteller Nicholas at Victor drar fra gardinene.

Regien ved Alejandro Amenábar er helt utrolig gjort. Den er fjærperfekt og med det mener jeg at noen ganger så tipper vekten til dårlig over, men bare ved hjelp av en fjær, som etter veldig kort tid bli blåst bort igjen. Særlig skrekkscenene er fantastiske å se på.
Min konklusjon er at The Others er en av de beste og genuint skremmende grøsserne der ute og sammen med The Thing og Saw, har den en flott historie med en fantastisk tvist på slutten. Den er gjennomgående creepy og har en helt fantastisk stemnin
g som hjemsøker deg helt til den geniale slutten. Dette er en god grøsser, folkens! Se den!

Terningkast 5!

Denne er skrevet av Watching Preacher (Walter Kovacs)!