Novelle

den 29. okt. 2008

NB! Denne historien er fiktiv!
Tanker og ideer fra filmen og boken I et speil, I en gåte, er hentet rett ut fra hukommelsen, og er en hyllest. Jostein Gaarder ruler!



”Hva er vitsen med å leve hvis det å være glad i noen betyr det samme som å krangle med dem, og hate dem? Hvorfor skal vi leve i en verden der alle går rundt som anstrengte personer, fulle av stress som de tar ut på andre, som igjen tar det ut på andre? Hvorfor skal man leve, når det samme som å leve, til slutt uansett betyr å dø?”

Dette skrev jeg for en uke siden. Nå har jeg endelig funnet et sted jeg kan bruke det. Velkommen til mine personlige notater fra verdens siste uke.

”Når en person dør, ryker en sølvstreng full av perler og renner ut i det havet som kalles universet. På millisekunder kan alt forandre seg. Ingenting er forutbestemt.”

”Alle lever. Ingen dør. Men hvorfor lever vi? For å tjene penger, for å elske noen. Men hvorfor elske noen? For å krangle med dem, og hate dem? Vi lever i en eneste stor rutine. Og jeg? Jeg er lei!”

”I dag snør det. Det er vinterens første snø. Alt blir hvitt. Enda et tegn på at de hvite skal kontrollere verden? At de svarte egentlig ikke skal eksistere? Nei. Verden er for alle. Den er også full av motsetninger, så kanskje det skulle være de svarte som skulle styre verden? Naturen er full av motsetninger. Det er vi òg.”

”Tenk om Jesus var svart. Hvordan vet vi at Jesus var hvit? Og hvordan ville verden vært da? Kanskje hadde ikke kristendommen vært en like stor religion som i dag. Eller kanskje ingenting hadde vært likt? Man kan ikke tenke på hvordan verden ville ha vært! Det man kan lure på er om Jesus hadde blitt gjenfødt som neger, ville verden da oppdaget det? Eller du kan dra den enda lenger; Ville vi kunnet godta det som en del av Guds verk?”

”I dag på skolen fikk jeg vondt i hodet. Det var en særdeles bråkete nynorsktime, og klassen min klarte bare ikke holde kjeft! I hvert fall ikke en fyr som jeg om dagen er veldig lei av. Jeg nevner ingen navn, men vi kaller ham for X, og kommer fra Russland. Hvilken siste dag for verden, eller hva? Nå skal vi ha naturfag. Alle sammen, takk for alt. Selv til deg, X.”

”I går var den siste dagen. Jeg er alene hjemme. Klokka er halv ni på morgenen. Jeg skal aldri mer på skolen. Verden slutter i dag, klokken 08:45. I går var jeg å så Jungelboka på Det Norske Teatret. Det var en fest, og min siste kulturopplevelse. Jeg elsker kultur. Men nå er det over. Om ti minutter slutter verden. Når et barn blir født, får han verden i gave. Når han da dør, gir han verden, og gaven, videre til noen andre. Nå er klokken 08:44. Verden går under…
For meg…

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar


_______________________________________________________Galaxy of Geeks© - Some of the rights are reserved.__________________________________________________