Spillanmeldelse: FIFA 09 All-Play (Wii)

den 27. okt. 2008

Spillanmeldelse: FIFA 09                              Plattform: Nintendo Wii


Jeg har selv vært FIFA-fan i lenge, og har FIFA 2000, 2003, 2004, 2005, 06 og 07 i samlingen i tillegg til FIFA Manager 06. Med andre ord, jeg elsker og har alltid elsket FIFA!

I fjor gikk derimot pengene i spillbudsjettet til andre spill, etter å ha vurdert å kjøpe FIFA 08 lenge.
I år var jeg igjen klar på at et nytt FIFA-spill skulle få bli en del av samlingen min, men det var ett problem som stod i veien; hvilken konsoll skulle jeg velge å skaffe spillet til?
Jeg hadde tidligere kjøpt spillet til PC, hvor jeg alltid hadde syntes at spillet leverte varene. Men jeg hadde også kjøpt FIFA 07 til PSP noe jeg også var ganske fornøyd med, i tillegg til dette var også Playstation 2 og Nintendo Wii aktuelle konsoller. PC-versjonen av spillet fristet meg veldig med den helt nye modusen; Be A Pro.
Mens Wii-versjonen så jo litt ”eksotisk” ut, men til tross for gode kritikker var jeg fortsatt litt usikker på kontrollene. Her kunne jeg også spille multiplayer med venner, noe jeg ikke kunne på PC ettersom spillkontrolleren var ødelagt og jeg kun hadde tastaturet til å spille med. Wii-versjonen så ut som i mine øyne helt perfekt ut til å spille sammen med venner på besøk.Men det var jo disse kontrollene som jeg var usikker på da, og her kommer Playstation 2 inn i bildet. Der kunne jeg også spille med venner, men det var færre ting som var inkludert i denne versjonen i forhold til de andre.
Det hele endte derfor med at jeg kjøpte Wii-versjonen, etter at lysten på å oppdage nye muligheter og å prøve ut de ”eksotiske” kontrollene tok overhånd.

Når jeg hadde omsider startet spillet var det første som slo meg at jeg plutselig hørte på sangen Mercy av Duffy. Det er sjeldent at jeg har hørt om artistene før jeg har spilt spillet, men akkurat den sangen hadde jeg hørt før. Artig, tenkte jeg og søkte etter alle sangene på Google. Da fant jeg ut at det som var enda mer artig er at det er to norske sanger med også. Så etter å ha gjort et par artige research så var jeg endelig klar til å oppdage resten av FIFA-jungelen.

I enspillermodusen har du en rekke utfordringer du kan bryne deg på. Du kan spille i turneringer, eller prøve deg på haugevis av utfordringer som for eksempel at du skal komme tilbake i kampen etter at du ligger under 3-1 og det er under 20 minutter igjen. I år er også Managermodusen inkludert i spillet, noe som EA Sports helt klart har gjort smart i. Her skal du styre med penger, utviklingen av spillere, overganger, stadion og de ansatte samt selve laget og kampene deres selvfølgelig. Her mener jeg at utviklerne har gjort et godt stykke arbeide og modusen kan engasjere deg i lang, lang tid ettersom du kan spille i mange sesonger. Men husk at her gjelder det ikke bare å vinne kamper, men også å ha styr på økonomien så du ikke får sparken. Og er du et Tippeligalag er du nesten nødt til å selge spillere for å ha pengesekken stor nok. Dette gjør at spillet blir morsommere. Jeg liker også godt at du kan utvikle spillere, noe som er morsomt og som blir enda morsommere når du kan selge dem dyrere enn du kjøpte dem for senere. Spillerne utvikler seg som regel etter hver kamp og får etter hvert også bedre ”stats”. Du kan også sette av dager i uka til å ha treningsøkter.

Så er det disse kontrollene som jeg var spent på. Her kan du velge mellom avanserte kontroller og de litt mer lette kontrollene. Jeg må innrømme at jeg pleier å bruke de lette kontrollene som du fort lærer deg. I de lette kontrollene er det også lettere å sentre pasninger da du slipper å peke på skjermen for å sentre dit du vil. Dette ”styrer” på en måte spillet for deg og spillet er flink til å skjønne hvor du vil ha ballen. Med andre ord er kontrollene intet problem etter at du får fiklet litt med Wii Remoten og nunchucken i et par minutter. Nytt i år er at du også kan bruke en Classickontroller og en Gamecubekontroll om ikke kontrollene er noe for deg i det hele tatt!
Noe annet jeg liker er at EA har inkludert deres eget akademi, Football Academy, slik at du kan lære deg kontrollene fullt ut, samt å lære hvordan du tar frispark, cornere osv.
Spillet har selvfølgelig også en egen onlinedel. Selv har jeg aldri spilt så mye online i noen av FIFA-spillene og jeg har heller ikke prøvd den i 09-utgaven til nå. Jeg har bare sett på menyen, som jeg synes ser helt grei og oversiktelig ut.

En modus som er verdt å merke seg er Footii Party. Som du skjønner ut ifra tittelen så er denne først og fremst for flere spillere, men det går også helt greit å spille en. Etter å ha trykt på denne knappen kommer du videre til nye knapper! Wow, tenker kanskje du, for dette er selve partybasen i spillet! Her kan du  bla. spille Boot It hvor du skal spille som enten keeper eller spiss og enten prøve å skåre mål eller redde ballen som keeper. Når du skal skyte skal du prøve å treffe noen ”poengtavler” i tillegg til å skåre. Her er det også en elimineringsmodus for flere spillere. Man pleier å kalle denne ”leken” for noe i Norge, som jeg ikke husker, men i England kaller de det i hvert fall for Shooting frenzy.


Så har de også en triksemodus som de kaller Juggling selvfølgelig, og her skal du da altså trikse, enkelt og greit. Det blir det samme som triksekongen; om å gjøre å få høyest mulig poengsum.
Vil du rett og slett slappe helt av, hvis du klarer det, så kan du spille bordfotball eller Table Football som det heter. Du kan spille på den klassiske måten av dette klassiske spillet eller bruke helt nye regler, inkludert flere baller på bordet samtidig. Her kan du også som de andre over, spille flerspiller.
Blant modusene i denne partybasen er det en ting som er et ”must” å få med seg hvis du skal ha venner på besøk. For her er det nemlig en modus som heter 8 vs 8 Footii match. Her spiller du med 8 Mii’er på hver sin side og ”sparker ball”. Dette er langt i fra realistisk, men morsomt og du får en hel del spektakulære kamper. Når du spiller en kamp kan du nemlig lett skåre mål fra midtbanen. Både motstanderen og kontrolleren er ”snille” og er med det perfekt for nybegynnere, noe som igjen fører til at det er perfekt for partyer slik at dere kan spille ”festfotball”. Dette er helt klart enda et stort pluss!

Mange tror at FIFA på Wii kun er med Mii’er ute på banen, men slik er det ikke. De vanlige kampene er nemlig med de ”ordentlige” spillerne og er ganske mye mer realistisk enn Footiikampene. Det er ennå et stykke unna realismen til de andre FIFA-versjonene på PS3, PC etc. men spillet er likevel på rett vei og skuffer heller ikke på den fronten.

Alt i alt er dette et spill som er enkelt å like og er kanskje like morsomt hvis du ikke liker fotball, som hvis du liker det. Et topp partyspill!
Det er ikke så mye å utsette på spillet og Electronic Arts har virkelig lykkes med å være kreative. De har virkelig fått folka bak FIFA-rivalen Pro Evolution Soccer noe å tenke på!
Jeg er utrolig usikker på hva jeg skal gi dette spillet og hvis vi hadde hatt skala fra en til hundre skulle jeg ha gitt det 85/100. Derfor oppgir jeg to karakter.
Grunnen til at det ble 8/10 istedenfor 9/10 er at spillet har noen småbugs som jeg faktisk har sett på PC-versjonene av FIFA også tidligere. Retter EA opp disse feilene så tror jeg at vi kan få et bra spill neste år også!
Karakter: 8/10
Karakter fra en til hundre: 85/100

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar


_______________________________________________________Galaxy of Geeks© - Some of the rights are reserved.__________________________________________________