The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor

den 4. apr. 2009

Når Universal bestemte seg for å remake The Mummy fra 1932, ble det noen ramaskrik i filmverden, for denne filmen trengte VIRKELIG ikke å bli remaket. Jeg personlig har ikke sett den gamle filmen, så her har jeg ingenting å si. Men ettersom oppdraget ved å skrive manuset ble gitt til selveste Clive Barker, en av mesterne innen skrekksjangeren, lovet dette godt.

Det viste seg imidlertidig at de ikke ville ha en skrekkfilm; De ville ha en mer eventyraktig skrekkomedie. Derfor ble Barker's manus kastet i søppelhaugen, og Stephen Sommers, mannen som var kjent for live-action versjonen av Jungelboken, fikk oppdraget. Han var, med andre ord, ikke veldig kjent. Men det gikk bra for Universal, og den første The Mummy-filmen, som kom i 1999, baserte seg bare på den gamle filmen, og det var heller lite. The Mummy var en fantastisk fet action film, med noen skumle effekter og en dæsj humor. En oppfølger var garantert. Men The Mummy Returns var ikke helt som eneren; Den var bedre. Mer humor, mer eventyr og en god historie i bånn. Så kom spin-offen The Scorpion King, som var et makkverk uten grenser. Den ga deg ingenting, og hadde ikke noe med serien å gjøre. Så skjedde det som var nødt til å skje; Stephen Sommers hoppet av prosjektet, for han ville gjøre andre ting nå som han først var kjent. Det som skjedde videre var at Rob Cohen, mannen bak xXx med Vin Diesel, en sinnsykt kul actionfilm, forresten, hoppet på. Og The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor var født.

Da Rob Cohen hoppet på, var han bare regissør. Det var Alfred Gough og Miles Millar som skrev manus og historie til den tredje filmen, som hadde arbeidstittelen Untitled Rick O'Connell Adventure. De visste dermed ikke hva filmen skulle handle om. Men det fant de ut av ganske fort, de skrev jo tross alt både Spider-Man 2 og Shanghai Noon! De bestemte seg for å droppe Imhotep, som allerede hadde blitt vekket til live to ganger. Og her er jeg enig; selv om alle som likte de to første filmene ble rasende, så tenkte jeg meg om. Det hadde bare blitt for dumt hvis den samme mumien ble vekt opp tre ganger på rad. En gang er bra, to ganger er OK, fordi oppfølgere alltid er morsomt, men tre ganger? Da blir det litt for tydelig at dette bare er for pengenes skyld. Uansett, Mumien ble byttet ut. Og her starter den nye filmen, Tomb of the Dragon Emperor. Handlingen er flyttet til Kina, og sønnen til Richard og Evelynd har blitt voksen siden sist. Og gjett hva han finner? Jo, graven til en forferdelig keiser som ville legge hele jorden under seg. Miks inn litt kjærlighet og noen bad-guys som vil ha ham til å styre verden, så har du den nye Mumien-filmen. Og den er virkelig kuul!

For med en gang den begynner, ser du bare at manusforfatterne og regissøren virkelig liker den gamle serien. Men det var tid for noe nytt. Så de flyttet historien til Kina. Det eneste jeg virkelig ikke likte med denne filmen, var Jet Li. Han spiller som et stenansikt, og i og med at det bare er en kung-fu scene i filmen så lurer jeg på hva som var vitsen. Men uansett, så er det mer som er byttet ut. I steden for all skrekken og det skumle som skjedde, har filmen fått litt Indiana Jones-preg over seg. Den er litt mer leken, og de finner blant annet Shangri-La, evighetens brønn eller noe lignende, og en hel hær av mumier. Med dette følger også Yetiene, som hjelper heltene våre med å kjempe mot de slemme folka. Og jeg tror det er derfor folk ikke liker denne filmen. Fordi den er nyskapende, i forhold til de to første filmene. Den skaper et nytt univers, og folk lurer på hvorfor. Hvorfor ny mumie? Hvorfor nytt sted? Hvorfor Kina? Ja, man kan lure på hvorfor de akkuratt har valgt Kina. Men det er gøy. Og det er det Mummy-filmene skal være; Underholdning. Nummer tre i serien klarer å holde på moroa som de to første skapte, og de har nå bevist at de kan flytte Mummy-serien, og dermed gjøre mer ut av den. Det hadde vært litt kjedelig om det alltid skulle foregå i Egypt...?

Men det er en ting som virkelig burde vært gjort annerledes; all volden. Det er mye vold i Mummy-filmene, og det skal det være. Men i Mummy: Tomb of the Dragon Emperor er det ganske tydelig at de har dempet volden slik at filmen skal få 11 års grense, eller PG-13 over den store sjøen. Og det er synd. For hadde den vært litt råere, og litt mer blodig hadde den vært perfekt. Nå ender den opp på en 4'er, men den ligger og snuser på femmeren. Den er nemlig veldig nærme. Jeg hører det går rykter om enda en Mummy-film, som visstnok skal hete Rise of the Aztec. Og det kan bli bra. Mayane og ikke minst Machu Picchu kan være bakrunn for en god historie, og et nytt eventyr, med enda mer Indy-preg. Jeg håper bare at den kan bli litt råere på veien dit. Ellers håper jeg på et like storslått eventyr som de forrige filmene, for alle er veldig underholdene, og sånn håper jeg at det forblir!!

Terningkast 4