Filmanmeldelse: 1408

den 24. sep. 2008

"All guests of this hotel enjoy free will, Mr. Enslin"

1408 er basert på en novelle av Stephen King, og er adaptert til en mesterlig skrudd skrekkfilm som virkelig er genuint skremmende. 1408 tar for seg forfatteren Mike Enslin, en egoistisk forfatter som skriver bøker fra virkeligheten om spøkelser og gjenferd. Hver eneste bok tar for seg flere hotellrom, som alle har en grusom og fæl historie. Mike bor på de mest kjente rommene i hotellets historie hvor de verste tragediene noensinne har utspilt seg og så anmelder han dem. Det er en skummel jobb, men heldigvis for Mike tror han ikke på gjenferd eller andre overnaturlige ting. Han lever livet sitt, og driter i alt annet. Jobben hans er rett og slett å drepe hoteller som har levd av spøkelseshistoriene deres. Helt til Mike får et anonymt postkort, hvor det står at han bør sjekke ut rom 1408 på The Dolphin Hotel. Når han ringer hotellet sier de at rommet er opptatt. Etter et advokatbesøk får han endelig rommet, men når han skal sjekke inn kommer hotelldirektøren, ved navn Olin, som prøver å bestikke og overtale ham til og ikke sjekke inn på 1408. Ingen av de forrige gjestene har klart seg mer enn en time der inne. Mike ber han pent om å dra til helvete, får nøkkelen og sjekker inn. Hans verste mareritt har nettopp begynt. Og han er ikke klar over det, langt mindre forberedt?

1408 er regissert av Mikael Håfström, med John Cusack og Samuel L. Jackson i hovedrollene som Mike Enslin og hotelldirektøren. Både Cusack og Jackson gjør ekstremt gode roller, men her er det vel egentlig John som skal premieres. Han bærer hele filmen på skuldrene sine grunnet at det meste av filmen foregår inne på rom 1408. Samuel gjør også en god rolle som hotelldirektøren. Noen av scenene han er med i er rett og slett geniale! Jeg nevner bl.a. kjøleskapscenen. Hilarious! Håfström er også en genial regissør, noe som vises fullt ut i denne filmen. Han mestrer skrekksjangeren godt, og det tar ikke lang tid før den geniale sangen "We've Only Just Begun" av The Carpenters. Jeg kommer virkelig ikke til å høre på den sangen igjen! Setningen We've only just begun... to live... spøker i hjernen min og den kommer til å bli der en stund! Sanger, tekster og annet materiale i den ellers geniale historien blir hentet fra flere av Stephen Kings historier. Jeg kan vel forresten nevne Grady, et offer på hotellrommet 1408 og gærningen i The Shining. Historien til 1408 kan vel egentlig beskrives som en psykologisk skrekkfilmversjon eller en nyinnspilling av The Shining. Den er kanskje ikke like bra, men den har historien, skuespillerne, manuset og ikke minst regien, som er feiende flott! Manuset har også noen geniale sitater og dialoger, og her skal jeg faktisk nevne noen. Vår kjære Mike klatrer opp i ventilasjonsjakten for å komme seg ut. Han ser noen forferdelige greier og detter ned med huet og ræva først. Så utbryter han: "Ahh, It's good to be back". Uslåelig! En annen er når han først ankommer rommet etter en lang prat med Samuel som har forklart at rommet er "An evil fucking room". Mike ser på prisene og sier " Eight dollars for Beer Nuts? This room IS evil!" Rett og slett herlig! Det kommer mange sånne, men allikevel ikke nok til at den skumle stemningen blir holdt oppe gjennom hele filmen. For 1408 er rett og slett ikke en skvettefilm, det er The Shining for en ny tid, en altfor god nyinnspilling som blir holdt oppe ene og alene av de to skuespillerne, musikken, regien og historien. Det er en thriller, en skrekkfilm, en virkelig god grøsser. 1408 er The Shining for en ny generasjon og et minne om hvor gode skrekkfilmer virkelig kan være.

Terningkast 5!

Synes du denne artikkelen var interresant? Del den med en venn! Trykk HER.