Filmanmeldelse: Night Watch

den 3. sep. 2008

The Only thing that standts between light and darkness is the Night Watch...

Night Watch tar for seg historien om den evige kampen mellom lyset og mørket. Vi møter Anton, som etter hvert finner ut at han er en av De Andre, en gruppe med spesielle evner. Før ble De Andre tvunget inn i enten Mørket eller Lyset, men en avtale inngått i middelalderen gjør så du må velge selv. Anton velger Lyset, uvitende om at de eldgamle profetiene om Mørket og Lyset snart skal gå i oppfyllelse?

Night Watch er en vampyrfilm med baller av stål! Som Quentin Tarantino har uttalt seg: If you're only going to see one movie this year, well, make sure its Night Watch - It fucking rocks! Jeg kunne ikke vært mer enig! Night Watch er en vampyrfilm som jeg har lett lenge etter, for denne filmen har virkelig ALT! Action, en god historie, vampyrer, CGI og kjempebra effekter. Night Watch har virkelig alt du kan tenke deg, og mer til! I tillegg til alt dette er filmen russisk, og den åpner virkelig øynene dine, for russerne er helt gærne og geniale! Nesten like gale og geniale som japanerne, og det sier litt! Night Watch er for øvrig den første filmen i en planlagt serie på 4 filmer. Filmene er opprinnelig bøker. Det er fire bøker, altså satser jeg på fire filmer. De neste filmene er Day Watch, som har kommet, Twillight Watch, og The Final Watch.

Skuespillerne i Night Watch er russiske. De er ikke så veldig kjente utenfor Russland(jeg har i hvert fall ikke hørt om dem), men de gjør jobben sin! Når man skal trekke ut noe i fra denne filmen er det for det første Timur Bekmambetovs geniale regi, og musikken til Yuri Poteyenko. Begge deler er rett og slett fantastiske! Spesielt digger jeg sluttscenen, hvor alt vender tilbake til broen. Hele sekvensen er et mesterverk!
Hvis du ser bort fra alt dette, har du allikevel en god film. Night Watch bygger nemlig ikke så ekstremt mye på effekter, action og alt det andre du finner i for eksempel Blade-filmene. I bunnen av Night Watch er det en historie, genialt fortalt og i utgangspunktet bra. Jeg har allerede tenkt å kjøpe alle fire bøkene, i tillegg til filmene! For Night Watch er en helt genial vampyrfilm og en flott historie om det gode mot det onde. Nå er det bare å vente på fortsettelsen, Day Watch og den svenske, litt annerledes vampyr filmen La den rette komme inn. Dette er filmer jeg har virkelig tro på!

Sterk 5'er