Bokanmeldelse: Lord Loss

den 23. aug. 2008

"It's in the blood"

Bokanmeldelse: Lord Loss Forfatter: Darren Shan

Hovedpersonen her er en som heter Grubitsch Grady, eller bare Grubbs Grady som han liker å bli kalt. Han er en tenåringsgutt som liker å plage søsteren sin, og begynner å bli mer selvstendig. Etter hvert ser det også ut til at han bryr seg litt mer om familien sin en det han hadde trodd for noen uker siden.

Hele familien til Grubbs er sjakkgale noe han synes er veldig dumt, til tross over at han er lokal sjakkmester. På skolen har han begynt å røyke siden de ”kule” vennene hans gjør det. Dette finner foreldrene hans ut og han får kjeft for å gjøre det. Da skjønner han at det er søsteren hans som har sladret, og det gjør at han vil ta hevn! Og etter et stygt pek mot søsteren får han en måneds husarrest, til søsterens skadefro glede. Så vil søsteren plutselig slutte fred, og foreldrene lar ham få slippe husarresten. Verken foreldrene eller søsteren er til å kjenne igjen. De deler en mørk og dyster hemmelighet som Grubbs ikke får ta del i. En kveld blir han sendt til tanta si og foreldrene sier at de bare skal på operaforestilling. Men Grubbs skjønner at noe er feil og løper hjem igjen. Og der er det noe annet enn en operaforestilling som møter han! Snart er hans verden full av mareritt og frykt, lik og demoner.

Dette er en grøsser eller roman slik vi virkelig vil ha den. Da Walter ba meg lese denne boka var jeg noe skeptisk, men Walter var helt i 100 etter å ha lest den, noe som førte til at jeg ble sendt med denne boka hjem. Jo, jeg satt meg ned og startet med å lese i boka, og jeg hadde lest ti sider av boka. Da ble jeg helt grepet av boka! Denne boka inneholder mye spenning og gir deg spenning gang på gang på gang, og det dukker opp store overraskelser underveis.

Dette er den første boka i Demonataserien og denne anmeldelsen er basert på den engelske versjonen av boka. Men Walter har også lest den norske versjonen og mente at den ikke var like bra som den engelske. Han syntes rett og slett at den norske oversettelsen var dårlig og at boka var mye bedre på engelsk. Så vi her på siden anbefaler å lese den på engelsk og ikke norsk!
Etter du har lest denne første boka så får du utrolig lyst til å kjøpe den neste boka i serien, så vær klar over det at det er smart og ha penger til neste bok!

Utgitt: 2005

Utgiver: HarperCollins Publishers