Filmanmeldelse: The Incredible Hulk

den 5. aug. 2008

The Incredible Hulk. Ah, så deilig det er å si det navnet. Endelig kommer Hulken på kino igjen. Endelig er det en Hulk som har en sjanse. Endelig er Hulken tilbake på kino. Det er tid for popcornfilm. Uten hjerne, men med masse action. Hulken er tilbake.

The Incredible Hulk åpner med historien om hendelsene som førte til at vår kjære Bruce Banner ble til Hulken. Denne historien blir fortalt i åpningssekvensen, ved hjelp av musikk og blasse bilder. Dermed har vi på 2 minutter fått unnagjort den kjedelige biten, som Ang Lee slet med i 2003. Eller, han slet kanskje ikke, men han brukte uendelig lang tid. The Incredible Hulk er mye bedre enn Ang Lees versjon fra 2003. Her er oppdaterte effekter, bedre manus og filmen er ikke et forsøk på å gjøre Hulken til en kjærlighetshistorie eller en historie om mennesker som ikke har det så bra. Her er det action, spenning, romantikk og store slåsskamper. Akkurat det du forventer av Hulken.

Etter åpningssekvensen kutter Louis Leterrier til slumområdene i Brasil. Og jeg er sikker på at Leterrier ble like bergtatt som jeg, for han holder på kameravinkelen og lar oss sveipe over byen i minst et halvt minutt. Så møter vi vår kjære Bruce Banner igjen, denne gangen portrettert av Edward Norton, en av favorittskuespillerne mine. Han leter selvsagt etter en kur mot det grønne monsteret og ved hjelp av noen tall på skjermen får vi vite at det er 158 dager siden han sist var Hulken. Samtidig som han prøver å finne noe som kan fjerne monsteret inne i ham for godt, gjemmer han seg fra Kaptein Ross, faren til Betty Ross som nesten døde under eksperimentet som skapte The Hulk. Bruce er ganske flink til nå gjemme seg, og Kaptein Ross har ingen anelse om hvor i verden han er. Helt til Bruce skjærer seg på brusfabrikken han jobber og kommer blodet hans opp i en flaske brus. Dette vet Bruce er livsfarlig, og han løper ned, får maskinen til å stoppe og tørker opp blodet. Uheldigvis ser han ikke flasken som har fått en dråpe blod i seg. Og uheldigvis blir akkurat denne flasken sendt til statene, og drukket av en gammel mann som dør av radiasjon. Dumt for Bruce, bra for Ross, og bra for oss. The Incredible Hulk har nettopp begynt, og dagene siden han sist var hulken kommer veldig snart til å synke til 0. The Incredible Hulk er en vanskelig film å anmelde, dels fordi man storkoser seg hele tiden og dels fordi den har en elendig historie som vi egentlig har sett mange ganger. Men det som løfter den fra treeren og over til fireren er rett og slett at The Incredible Hulk er gjort med en stil og skuespillere som gjør den nesten perfekt. Den nye hulken er gjort med en kraft som er annerledes enn noe annet du har sett. Den er rå, den er tøff og den sparer ikke på kruttet. Men så er det historien. Jeg begynner å lure på om det er mulig å lage en god historie med Hulken i hovedrollen. Hulken er i utgangspunktet en vanskelig figur, som ikke har de kule skurkene. De fleste skurkene i Hulken er en annen Hulk, som også har klart å rote seg borti gammaradiasjon. Mens Batman har gærninger som Jokeren, Spider-Man har Green Goblin og Hellboy har Rasputin, har Hulken bare maktsyke gærninger som tar en sjanse. Det er dette som er svakt med Hulken. Det er en vanskelig historie å filme, fordi tegneserien bygger på ACTION, ACTION, ACTION, skal filmen bygge på en historie som kan nå ut til folk, men det skal også være mye action. Louis Leterrier er nok den eneste regissøren som har lagt Hulken i bakken og sagt, Ja, nå skal vi begynne fra begynnelsen, men siden de fleste vet hvordan Hulken ble til, så bruker vi ikke tid på det. Den historien er en egen historie, og vi skal lage den første Hulken filmen, men vi skal ikke bruke tid på begynnelsen. Det vi skal bruke tid på skjer litt tid etter at Hulken ble laget, hvor Ross prøver å finne Bruce, men ikke klarer det. Bruce har vært alene en tid og han prøver å la være å bli Hulken, samtidig som han prøver å finne en kur for å fjerne han for godt. Så kommer Ross. Og BANG! Vi er i gang. Skuespillerne i Hulken inneholder Liv Tyler som Bruce kjæreste, betty Ross, William Hurt som General Ross, Tim Roth som den gærne SAS-offiseren som skal hjelpe og fange Hulken og sist, men ikke minst(faktisk størst), Edward Norton som Bruce Banner/The Incredible Hulk. Dette er et imponerende skuespillerlag, og de leverer alle flott. Alle gjør sitt beste, men allikevel kommer ikke filmen opp på mer enn fire, rett og slett fordi Hulken er en vanskelig historie med mye action og lite hjerne. I The Incredible Hulk blir hjernen for liten og actionsekvensene for store. Alt i alt lander The Incredible Hulk på en svak 4?er(eller 6/10), og funker som en helt OK superheltfilm, som er en god oppvarming mens vi venter på sommerens The Dark Knight.

Terningkast 4(svak).