Filmanmeldelse: Big Fish

den 31. aug. 2008


An adventure as big as life itself...


Først vil jeg si at denne anmeldelsen er skrevet av Walter, men han er på båten sin så han kunne ikke legge den ut. Derfor gjør jeg det....

Litt informasjon før jeg starter. Jeg forguder Tim Burton, og har gjort det siden åpningsscenen til Edward Scissorhands. Han har laget noen helt fantastiske filmer, som har betydd og betyr mye for meg. Noen år etter å ha sett Edward Scissorhands, kjøpte jeg Mars Attacks. Den var morsom og bra, men ikke det mesterverket som Edward Scissorhands var. Når jeg hadde sett den fant jeg ut om Sleepy Hollow, og et nytt håp var tent på at den var Burtons nye mesterverk. Den var også strålende levert, men levde ikke helt opp til Edward Scissorhands, som jeg syntes var Burtons hittil beste film. Jeg så Edward Scissorhands ca. i 2004, så da Big Fish gikk på kino, hadde jeg ikke stiftet bekjentskap med Tim Burtons fantastiske univers. Så da jeg fikk greie på at den var kommet på DVD, fikk jeg nytt håp til enda et mesterverk av Tim Burton. Det gikk dessverre lang tid før jeg fikk sett den, men på torsdag den 6. september i 2007, så jeg den stå i hylla på Free Record Shop, og en time senere, sto den flott og freidig inne i filmskapet mitt. Det gikk dessverre litt lengre til før jeg fikk sett den, men fredag den 7. september 2007, fikk jeg endelig gjort det. Og nå er tiden kommet for å skrive anmeldelsen...



"Big Fish" handler om Edward Bloom, (far, historieforteller, døende) og hans forhold til sønnen. Den handler også om sønnens reise i verden for å forstå faren før han er borte. Det er en fantastisk film, om kjærlighet, skrøner, forhold, fantastiske karakterer, et fantastisk manus, og fantastiske skuespillere. I rollen som Edward Bloom har vi 2 forskjellige personer, en spiller Edward som ung og en som gammel. Albert Finney gjør en fantastisk rolle(har jeg sagt det allerede?) som Edward Bloom i sine siste leveår, mens Ewan McGregor gjør en av sine beste roller som Bloom i de unge årene. Filmen er krydret med masse morsomme biroller, som for eksempel Steve Buscemi som tyv, poet og rikmann, Helena Bonham Carter som heks og Danny DeVito som sirkusdirektør, alt med den flotte musikken til Danny Elfman(The Simpsons Theme, og mange Tim Burton filmer) i bakgrunnen, nydelig komponert, og som passer som hånd-i-hanske til Tim Burtons filmer.



Alt i alt er dette Tim Burtons nye mesterverk for meg og hans ekstraordinære evner som regissør blir igjen vist i denne geniale filmen fra en av verdens mest spennende regissører. Så da er det bare å nyte denne, og andre av Tim Burtons geniale filmer mens jeg gleder meg som en liten unge til hans nye film Sweeney Todd, og håper at Warner Brothers ikke klipper ut alt for mye av den, sånn at flere skal kunne se den. For alt i alt, så kan mange små se Tim Burtons filmer, men det er bare de "store" som virkelig forstår de...

Denne filmen får derfor terningkast 6 av oss!

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar


_______________________________________________________Galaxy of Geeks© - Some of the rights are reserved.__________________________________________________