Filmanmeldelse: The Boondock Saints

den 9. aug. 2008

Before The MacManus Brothers Get To Heaven, They're Gonna Raise A Little Hell

The Boondock Saints er en sånn perle av en film som du ser og senere tenker på hvorfor den ikke er mer kjent. Med sine 18 prosent på Rotten Tomatoes har filmen blitt slaktet av kritikerne. Men det gjør ingen ting for fansen! The Boondock Saints har blitt hyllet som 90-tallets kultfilm og den sender tankene mine tilbake til action- og thrillerklassikere som Reservoir Dogs og diverse andre filmer om vigilanter. Merkelig nok så minner The Boondock Saint meg om en blanding av Shoot ?Em Up og Reservoir Dogs. For det er det den er. En actionthriller om leiemordere, skumle planer, en smart historie, kule dialoger og bøttevis med action. Det skader heller ikke at selveste Willem Dafoe er med på laget, eller at de to vigilantene er irer, som med sin aksent og væremåte gir filmen akkurat den troverdigheten den trenger.

The Boondock Saints handler om de to brødrene MacManus, Murphy og Connor(spilt av Norman Reedus og Sean Patrick Flanery), som er sterkt troende. Filmen åpner i South Boston på St. Patrick?s Day, hvor MacManus-brødrene befinner seg på en gudstjeneste. De hører i midlertidig bare morgenbønnen før de går opp til alteret og kysser Vårherres føtter. Samme ettermiddag er de på den lokale irske puben, hvor de får vite at den russiske mafiaen har kjøpt opp tomter i nabolaget, og at puben også har blitt kjøpt opp. Eieren fikk ikke en gang lov til å fornye leiekontrakten! De uttrykker alle sin sorg, men plutselig kommer noen folk fra den russiske mafiaen og sier at alle skal ut. Eieren og gjestene setter seg til motverge og argumenterer for at eieren fortsatt har en uke igjen av kontrakten. Det utvikler seg til et barslagsmål, hvor de russiske er både i mindretall og lite oppfinnsomme. De blir fort banket opp, med store konsekvenser.

Den påfølgende morgenen sover brødrene MacManus, uvitende om ulykken som snart skal inntreffe. Russerne kommer nemlig på uanmeldt morgenbesøk, og de lenker den ene broren til toalettet, mens de tar den andre broren ut i bakgården, hvor de har truet med å skyte ham. Det ender med at to russere dør, en ire hopper fra et tak og blir båret bort av den andre iren.

Så ankommer FBI-agent og homsen Paul Smecker(spilt av Willem Dafoe). Han finner fort ut hva som skjedde, og senere på politistasjonen kommer brødrene nærmest ramlende inn etter et kort sykebesøk. FBI og politiet lar dem gå, for det er ingen tvil om at de handlet i selvforsvar. Brødrene får lov til å overnatte i varetektscella, grunnet presse og elendige boforhold. Det både brødrene, Paul Smecker og politiet er uvitende om på dette tidspunkt er at i natt kommer MacManus-brødrene til å få en åpenbaring om å frelse jorden for alle dens syndere. The Boondock Saints har nettopp begynt sitt livsverk.

Som sagt, er denne filmen et lite mesterverk. Før pleide jeg å si til mine actionelskende venner at for de gode actionfilmene må du se tilbake på 80- og 90-tallets helter. Denne filmen, i tillegg til alle de klassiske, som Die Hard, Rambo: First Blood, Terminator etc., er et mesterverk innen actionthrillerne. Nå er situasjonen en annen. Hvis du ser på nåtidens action, så garanterer jeg deg at du finner noen perler som du helt sikkert ikke trodde var noe bra, men som virkelig sparker rumpe! Jeg skal ikke bruke plass på å rose andre filmer her, men se tilbake på de tidligere anmeldelsene mine så garanterer jeg deg at du finner noen actionperler du ikke hadde regnet med!

Over til The Boondock Saints igjen, men nå til regien! Filmen har nemlig en regi som kan måle seg med selveste Tarantino! OK, det var kanskje litt overdrevet... Men Troy Duffy har virkelig en stødig regihånd. Særlig den ene scenen, hvor vår kjære FBI-agent Paul ankommer et åsted utenfor et hus, da The Boondock Saints skal drepe en følelsesløs leiemorder. Dette er også scenen hvor vi ser il Duce i aksjon for første gang. Uansett, så er den scenen nok til å skyte filmen over til en sekser. Også måten historien er fortalt på er genial. Under actionscenene ser du først åstedet og Pauls vinkel på det som har skjedd og så BANG; flashback og den virkelige scenen. Det er genialt, og det funker som svarte!

Nå skal jeg snart ikke rose Troy Duffy mer, men han må bare med litt til. Hans manusevner er uten tvil noe av det beste er sett! Dette er dialoger, actionscener og historie med hjerne! Som det står på baksiden av coveret: (This is) Brilliant, Intelligent, Gorgeous action! Jeg kunne ikke vært mer enig! Dialogene er som i en Tarantino-film, med nok schwung og stil til å få deg til å hyle av latter, men samtidig skjønne historien og alt som foregår. The Boondock Saints snakker som noen ekte Boondock Saints, og dialogene bedrer filmen nok til å få seg videre opp på en sekser.

Så var det skuespillerne... De er rett og slett prikken over i-en. Aldri har jeg sett bedre skuespill framført med slik troverdighet i en actionthriller om gangstere som her, med unntak av kanskje Pulp Fiction og Reservoir Dogs. Fra Willem Dafoe, Sean Patrick Flanery og Norman Reedus til Billy Connolly som il Duce spiller alle kjempebra. Den eneste jeg må klage litt på er Ron Jeremy. Dere som har sett filmen vet hva jeg mener. For det første spilte han ikke troverdig, for det andre var ikke rollefiguren hans troverdig. Men det er da også det eneste som er dårlig med filmen.

Alt i alt er The Boondock Saints en actionthriller med hjerne, som sender tankene mine til Tarantino-filmer som Reservoir Dogs og Pulp Fiction og kan nok best beskrives som en blanding av Reservoir Dogs, Pulp Fiction og Shoot ?Em Up.

Terningkast